Home Gastvissers Tongvissen Zeeland

Tongvissen Zeeland

Advertenties

Hallo Peter en visvrienden,

Hier eindelijk weer eens een verslag van mijn kant, het was erg lang geleden dat ik ben gaan vissen, maar nu gelukkig tijd gevonden om een deel van de middag en avond in Zeeland te gaan vissen.

Op 20 juli de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en vervolgens op 23 Juli voor 11 dagen op vakantie naar Lanzarote, wat een gekkigheid eigenlijk, maar wel leuk allemaal! Op Lanzarote ook nog een boottochtje gedaan, maar vissen was er niet bij…

Wel prachtig om te mogen aanschouwen en ook ben ik wat aan het snorkelen geweest, had ik niet eerder gedaan, met het snorkelding van mijn oudste dochter, en prachtige vissen gezien zeg, allerlei maten en kleuren, vooral blauw en geel en verschillende soorten rifbaarzen (denk ik) en harders en ook gewoon ff een heuse originele zeebaars die daar tussen het vele speldaas zwom, maar niet aan het jagen was en ik kon hem prima volgen, bij hoogwater boven de keien, op een metertje afstand, super was dat! Voor herhaling vatbaar zo’n vakantie daar!

Verder dus druk verhuisd, we zijn vorige week zaterdag over gegaan en ik had deze week vrij om de laatste puntjes op de i te zetten en donderdag de sleutel van ons oude huis ingeleverd.

Vrijdagochtend even een kerkdienst meegepikt van school met de jongste samen, je weet nooit waar het goed voor is!

’s middags en ’s avonds lekker vissen in Zeeland, ik had woensdag pieren gespit en daarnaast ook nog wat (momenteel zeldzame) kweekzagers weten te bemachtigen. Rond 14.45 uur gingen de lijnen te water en van begin af aan zat ik in de grondels.

Terwijl ik rond 18.30 uur contact had met fishguppy Gino kreeg ik me daar op beide hengels toch een mooie aanbeet, dat kon niet missen.

Een maatse van 26/27 cm (onderste foto) en een ondermaatse welke weer mocht zwemmen, ging het feest nu dan beginnen? Nee helaas, het werd weer stil, wel nog steeds af en toe een grondel en verder veel kale haken, ohw ja, heeft iemand weleens een fata morgana aan de lijn gehad? Nou ik nu wel, 1 uit Ouderkerk, die boot kwam even aanmeren voor de nacht, hij heeft mij niet kunnen zien en ik zag hem te laat, het kostte me een onderlijn.

Tegen achten melde de volgende tong zich en dat was best een mooie van een 29 cm.

Terwijl de wind in mijn gezicht weg viel en het nog steeds een zeer aangename temperatuur was werd het langzaam donker, maar het was werkelijk heerlijk toeven, er kwamen wat schepen voorbij en direct kwam de beet er weer in!

Ik had mezelf voorgenomen tot ongeveer 21.45 uur te blijven vissen, het vrouwtje wil me liefst niet tot diep in de nacht laten vissen, helaas, het is niet anders, overigens ging het aas ook erg hard!

Het was helemaal donker en ik kreeg weer wat mooie aanbeten en als je denkt, wat een weerstand, dat zal wel een mooie zijn, kwam ik bedrogen uit, wat zijn ze sterk zeg, die tongetjes van 22/23 cm.

Op de wapperlijnen of op de afhouders, het maakte naar mijn idee geen verschil en toevallig had ik achteraf gezien de grootse op de zeepier, de rest op de zagers.

Gino vertelde al dat ie wat sterks verspeeld had hier en ja, dat zal ongetwijfeld de opa of oma van deze tongetjes geweest zijn! Het is gewoon ook uitkijken hier, gooi je iets te dichtbij, zit je onherroepelijk vast in de keienrand, dit is geen stek voor mensen die de 80-100 meter niet halen!

Zelf zat ik (al) om 22.15 uur weer in de auto zodat ik net voor middernacht weer thuis was, maar kwa vissen was ik het nog lang niet zat eigenlijk! Heb er enorm van genoten en wil gauw weer een volgende sessie inplannen, waar dan ook… Desnoods op zoet vlakbij mijn nieuwe huis.

Uiteindelijk zijn er 2 maatse mee naar huis gegaan en 6 ondermaatse retour voor volgend jaar.

Ik wens een ieder veel succes de komende tijd, het valt niet mee, dat weet ik, maar thuis op de bank vang je zeker niets!

Met vriendelijke visgroeten,

Stefan Groenheide

Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina

10 reacties

1. Peter(Fishguppy) > september 3, 2022

Antwoord

Hey Stefan, kanjer, mooi verslag man!
    Jammer dat het niet meer aan de maatse waren, maar 6 tongen is toch een leuk resultaat!
    De kleine overheersen daar altijd, dit zal denk ik ook het beeld van de toekomst zijn, de grote gaan niet door de mazen van de netten?
    Genoten om het te lezen!

Groetjes Peter

2. Jack jozen > september 3, 2022

Hoi Stefan .
    Je hebt er een mooi verslag van gemaakt voor het vissen de Heer aan roepen en dan gaan hengelen in ieder geval toch een paar voor het panneke jammer dat de rest te klein was maar met alle drukte die je gehad hebt met het bekijken van de vis op Lanzarorte was het denk ik toch ook weer genieten van het Hollandse op naar de volgende sessie.
    Heel veul groetjes Jack.

3. Nico > september 3, 2022

Antwoord

Hoi Stefan. Toch nog mooie tong gevangen voor de pan. En daarvan met zeer leuke foto’s er bij en ook met een mooi verslag van je vissessie. Voor de volgende keer heel veel succes toegewenst en ook voor alle vissers. En hopen op betere tijden die er dan gaan aan komen.

Groetjes. Nico

4. ies > september 4, 2022

Antwoord

Hey Stefan, heerlijk man, zo’n vakantie is dan ook echt genieten, heerlijk beeldend verteld. Ik zag het helemaal voor mij. Dan nog een leuke vis sessie waarbij naast de tong ook het aas voor de Wijting en gul mee gevangen werd, lol geintje ( ik hoop het in ieder geval) Geniet van je nieuwe woning en zoete water in de buurt en voor je volgende sessie meer maatvis toegewenst.
    Groetjes ies

5. Henry > september 4, 2022

Hallo Stefan,
    Een prachtig verslagje van je belevenissen van de laatste tijd. Een ander huis, dan efkes tot rust komen in ’n mooi vakantieland en last but not least de hengels ter hand nemen in ons eigen kikkerlandje, wat wil ’n mens nog meer. Voor de zon had je niet naar ’n ander land behoeven te gaan en na het lezen van het mooie verslag van Peter is de vis in het buitenland ook niet hapgraag. Met de vangst van 6 tongen waarvan 2 goed waren om hun laatste zwemtocht in de pan te maken mag je zeker niet mopperen. Iedereen zit te popelen om na de magere vangsten met veelal kleine visjes eindelijk weer eens wat flinke dreunen op de toppen te krijgen.
    Veel genot in je nieuwe woning en uiteraard goede vangst bij je volgende visserij.
    Groetjes, Henry

6. Glenn > september 4, 2022

Antwoord

Mooi verslag! En dan eindelijk na een lange drukke periode weer eens kunnen vissen. Die waardeer dan het meest!! Succes voor de volgende

7. Eldert > september 4, 2022

Ha Stefan
    Soms vraag ik me wel eens af waar je de energie vandaan haalt maar dat heb je hier prachtig omschreven.
    Even verhuizen , even op vakantie , volgens mij pas nog van baan veranderd, ook nog even vissen, en dan ook nog een prachtig verslag van al het gebeuren maken. .. . Maar goed , Je hebt weer vis gevangen . En wij mogen er van nagenieten. Volgende ronde wat grotere , maar dat gaat goed komen.
    Groet Eldert

8. gino > september 4, 2022

Hoi Stefan,
    eindelijk de tijd gevonden om te vissen na een drukke periode met de nieuwe woning…even uitblazen op een vakantie doet een mens altijd goed toch!
    Dan het vissen je hebt er een mooie sessie van gemaakt trouwens met volop actie op de toppen en wat maatse tongen voor de pan jammer dat ze niet allemaal aan de maat waren…mooi verslag en prachtige foto`s hiervan.
    Hopelijk kunnen we snel weer eens samen gaan?
    Succes bij de volgende.

grtjs Gino

9. Leen > september 4, 2022

Hoi Stefan
    Dat is een leuk verslag met mooie foto’s
    En een paar visjes gevangen
    Wat wil een mens nog meer
    Groetje.leen

10. Stefan Groenheide > september 4, 2022

Antwoord

Hey Eldert, mooie reactie, bedankt man! Nieuwe baan heeft me goed gedaan! En dat geeft serieus veel energie! Maar is wel al weer anderhalf jaar geleden, wat gaat de tijd snel zeg!?
    Verder uiteraard ook de andere fishguppies bedankt voor de leuke reacties, had er nooit eerder (kwa aantal) zoveel gevangen eigenlijk… Maar goed, met de tong ben ik best nog een groentje hoor, haha. Wil volgend jaar weleens een goed seizoen meemaken!