Ies

Advertenties

Hallo Peter en andere geïnteresseerden,

Zoals jullie wel weten ben ik pas enkele jaren een actief lezer en krabbelaar op Fishguppy Hierbij een kleine uitleg.
Het was een paar jaar geleden dat ik samen met mijn zoon de gul en wijting gingen belagen van af het oude Gusto terrein in Schiedam.
Daar aangekomen zat  Huub van Zetten er al te vissen dus gingen we op gepaste afstand naast hem zitten. Na de hengelspullen vangst gereed in de steunen hadden staan ging ik even een praatje pot maken. op dat moment haalde hij net een doublet op een tong en een gulletje. Het gulletje ging retour en de tong in de emmer. Ik vroeg hem of hij de tong lekker vond daar ik de vis niet te vr..eten vond.
Hij begon mij met een wazige blik aan te kijken als of ik een klap van de malle Schiedamse molen had gehad en vertelde me dat het  1 van de lekkerste vissen was die je hier kunt vangen. Toen ik vroeg of hij dan nooit een vieze er tussen had gehad begon nog waziger te kijken, zo van uhhh zal k de ggz bellen of  … en aarzelend zei hij nee nog nooit. Dat zette mij aan het denken. Ik kwam wel eens op de site Fishguppy, niet zo vaak want daar hadden ze het altijd over Tong en tja die vis interesseerde mij niet want, toen ik, zeg pakweg dat ik 18 of 19 jaar was ( we luisterden toen nog naar de visberichten op de radio) werd er verteld dat er gul vangsten op Haamstede waren, dan zul je wel zeggen die zijn er ook in de Waterweg maar toen had je nog een gesloten tijd voor het zoete water.
Dus mijn vismaat en ik richting Haamstede. Wel we vingen geen gul maar wel platvis en ik was de koning te rijk want ik ving een Tong en tja dat was 1 van de duurste vissen bij de visboer, Ik thuis dat beest gebakken zoals ik de botten doe. Man man man wat was dat ding vies,  taai en korrelig dus voor mij geen tong meer. Dus na dat gesprek met Huub toch maar eens op Fishguppy kijken en daar zag ik wat ik fout gedaan had. Deze site heeft mij een hoop geleerd, al hoewel ik van nature lui ben dus dat allemaal niet ga uitvoeren. Maar bij deze  dus nogmaals mijn dank aan Peter en Paul voor deze site waardoor ook ik nu van de smaak van de Tong kan genieten Daarbij dan ook nog dat ze prijzen lopen uit te delen waarbij zelfs ik met mijn neus in de boter viel.
Peter en Paul nogmaals mijn dank de fles is binnen, vanavond een proef borrel met mijn zoon en dan gaat de rest van de fles mee naar mijn dinnetje om op de feestdagen verder genuttigd te worden
ps De foto op de achtergrond is van de Harder visserij bij de blokkendam op de Maasvlakte

Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina

10 reacties

1. Peter(Fishguppy) > februari 22, 2024

Antwoord

Ies, ik vind het hartstikke mooi, echt supermooi!!!
    Ik wens jullie samen heel veel proost en je hebt hem ook dik verdient!

Grtjes Peter

2. Nico > februari 22, 2024

Antwoord

Hoi Les. Alle eerst laat het je smaken daar proost en ja ook ik heb veel aan de tips gehad.. Van Peter die hij aan mij ook heb gegeven en je ben nooit te oud om te leren he. Dus voor alle prijswinnaars van Harte Gefeliciteerd met de prijs die je heb gewonnen. En Peter en Paul bedanken ook voor deze site een grote Waardering hier voor top Mannen.

Groetjes De Zeehondentemmer.

3. Eldert > februari 22, 2024

Antwoord

Nou Ies, dat Huub je niet goed voor snik hield , dat had ik dan ook nog kunnen begrijpen. Man man , dat je die delicatessen toen aan de kant heb geschoven zeg , niet te geloven . Volgens mij is er maar 1 vis met graat die echt lekker is , en dat is toch zeker de tong . Maar goed , bedankt weer voor je prachtige verhaal , ook dat is genieten. En geniet jij met je dinnetje maar lekker van die schnaps…. ik hoop dat we dit jaar weer veel tong kunnen eten . Maar wel eerst vangen tuurlijk , ook dat is genot .
    Groeten, Eldert

4. Stefan > februari 23, 2024

Antwoord

Hoi Ies, goed verhaal man, haha, ja ik ben in de loop van jaren ook langzaam steeds iets wijzer geworden en heb hier ook veel geleerd.
    Groeten,
    Stefan

5. Henry > februari 24, 2024

Hey Ies,
    Meestal schrijft ’n visser ’n verslagje als ie wat vis gevangen heeft, het blijkt nu ook te kunnen als je ’n fles whisky aan de haak geslagen hebt!!! Een prachtig verhaaltje maar wel eentje van hèèl lang geleden toen werd er immers nog gul gevangen…….maar prachtig om te lezen. Hopelijk trekken de vangsten op korte termijn wat aan zodat het ook voor ons aantrekkelijk wordt om de reis naar het zoute te ondernemen. Geniet met volle teugen van je sapje en hopelijk kunnen we snel weer allemaal genieten van een van je leuke visavonturen, PROOST !!!!
    Groetjes, Henry

6. Jack jozen > februari 24, 2024

Hallo Ies.
    Toen je dit verhaal schreef had je toen al de fles half leeg het is wel prachtig verwoord ik zou het zo niet gekund hebben.Bij het het vervolg moet je echt eens echt eens bot proberen. Heel veul groetjes .

7. ies > februari 24, 2024

Antwoord

Lol, Jack ik weet het, vroeger was de bot in de ww niet te te eten mede door de vervuiling maar de botten die ik op de westplaat van de maasvlakte ving waren top, gefileerd en met indische marinade heeft er voor gezorgd dat mijn neefjes en nichten gek op vis werden,

8. ies > februari 26, 2024

Heren wederom dank voor de sympathieke reacties
    groetjes en vang ze Ies

9. Hugo > februari 28, 2024

Hallo Ies
    Om te beginnen voor ik het vergeet SANTÉ zeggen wij Belgen. Weer een mooi verhaal van vroeger……die mooie vervlogen tijden hè. Konden ze maar terugkeren, alleen al voor de visvangsten🐟🐟🐟🐟. Maar we moeten er nu toch proberen het beste van te maken. In ieder geval geniet nu maar even met je dinnetje van het goden drankje 🥃.
    Groetjes Hugo

10. ies > februari 29, 2024

Antwoord

Hugo ook jij weer bedankt voor de sympathieke reactie, ja op onze leeftijd komt de nostalgie om de hoek kijken.