Begin vorige week kreeg ik een mail van Nico Dekleinebootvisser, dat mijn boot wel erg scheef in het water lag. Hij vertelde mij ook dat hij er bij was gaan kijken, maar dat er niet echt veel water in stond. Ik was verbaast, want ik was er 2 weken geleden nog geweest en toen lag hij nog mooi recht, maar de volgende dag krijg ik weer een mail, nu van Ben Biondina(Sportvisserij Nederland), met dezelfde mededeling en ook hij had de moeite genomen om even te gaan kijken. Ben blij met zulke goede collega vissers, bedankt mannen, hartstikke tof! Woensdag na mijn werk even gaan kijken samen met mijn vrouw en inderdaad, we schrokken van het gezicht!
De hele benzine ruimte, waar ook de accu’s in staan, staat half vol met water. De bilgepomp aan gezet en na een kwartier is hij weer leeg, maar de boot ligt nog steeds scheef!
Als ik de motor start, gaat accu 1 niet vanzelf, dus op accu 2 gestart, binnen 1 seconden slaat hij aan, maar dat is normaal bij de E-tec, zelfs als je hem 6 maanden niet gebruikt hebt! Ik zeg tegen mijn vrouw, we gaan even een eindje varen, om de accu’s te laden, maar als we de trossen los gooien, zit het stuur muurvast, geen beweging in te krijgen, dus gauw terug aangelegd en net op tijd, want ik draai wat te hard aan het stuur en dan breekt de stuurkabel, denk ik! Maar deze is hydraulisch, dus kan haast niet breken. We zijn terug naar huis gereden en ik heb telefonisch contact met Libeau, onze dealer gehad en hij verteld mij dat we moeten proberen de stuur inrichting van de motor los te koppelen en proberen of de motor stuurt, dan weten we of de hydrauliek of de motor vastzit. Als ik daar ben, bij de boot, moet ik even telefonisch contact met hem opnemen! Donderdag laat in de middag gaan we weer richting Neeltje jans en ik kijk eerst in de kajuit en de stuurkabel blijkt uit het stuurhuis te liggen, omdat de beveiliging eruit is geschoten. Maar die zit er weer zo in en dan de motor los gekoppeld van de hydrauliek en de motor blijkt met een vinger te besturen, dus daar ligt het niet aan!
Gebeld naar Libeau en hij zegt dat ik even bij hem langs moet komen, zodat hij me kan uitleggen, hoe ik hem weer bestuurbaar kan maken.
Bij Libeau aangekomen, doet hij het voor, met een andere stuurkabel, met 2 griptangen en een hamertje en als het mij duidelijk is, praten we over de schuine ligging van de boot en hij zegt dat er waarschijnlijk water in het rechter compartement zit en hij legt me uit hoe ik dat eruit kan halen, door de kast onder de besturing eraf te halen en dan kan je er met een pomp in.
2 nieuwe griptangen gekocht en zondag vol goede moed naar Neeltje jans, met de overtuiging dat we dadelijk weer varen! Ik ben meer dan een uur bezig met draaien en kloppen, maar geen beweging in te krijgen, dan haal ik de volledige stuurkabel er maar uit, om thuis verder te gaan!
Dan gaan we kijken naar het rechter compartement waar water in staat en inderdaad, het staat helemaal vol, de meegekregen voet pomp van Libeau aan het werk gezet en hij is zo leeg en ligt weer mooi recht in het water, het blijkt na proeven, gewoon regenwater te zijn, dus gelukkig geen lekkage, maar doordat het zelflozend gat aan de rechterkant volledig dicht zat, met schelpjes en algen, bleef het regenwater bij hoosbuien, die er nogal geweest zijn, de laatste maanden, gewoon in de boot staan en liep telkens in de benzine ruimte en daar staat slechts een half hoog schot tussen de benzineruimte en het rechter compartement, zodat het er telkens overheen liep en hoe schuiner hij ging liggen hoe meer water er in liep, volgens mijn theorie!
Dus met de stuurkabel naar huis en daar opnieuw geprobeert hem los te krijgen.
Wat ik ook probeer, er komt niet meer dan een paar cm beweging in en ook de moer is niet meer los te krijgen. Ik neem contact op met Libeau, die zelfs op zondag nog tijd voor me heeft en vraag wat een nieuwe stuurkabel kost en deze blijkt afhankelijk van de lengte tussen de 125 en 140€ te zitten en dan zit ik allemaal zo moeilijk te doen, gewoon een ieuwe erop en klaar is Kees(Peter).
Binnenkort varen we weer!
Groetjes peter
Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina
Nico > juli 1, 2013
Hallo Peter wat een pech kan je hebben maar
als ik het nu lees is het probleem opgelost.
Trouwens want een mooi bootje heb jij liggen
Gr Nico.
huib > juli 1, 2013
hoi Peter,
dat is balen maar gelukkig kan je binnenkort weer en is de boot niet lek
grt huib
Maup > juli 1, 2013
Hee Peter,
Gelukkig viel het mee, de boot is gelukkig niet lek. Probeer een gratis stuurkabel te regelen bij Libeau joh. Hij is toch helemaal niet oud.
Groetjes Maup.
Peter(Fishguppy) > juli 1, 2013
Bedankt voor jullie reactie, Maup het is mijn eigen schuld, dus voor mijn kosten.
Ik ben het laatst weg geweest samen met Huib, half januari naar ik meen.
Het is de bedoeling dat je de stuurinrichting regelmatig gebruikt en dat heb ik verzuimd, dus?
Maar het is leren van je eigen fouten, dus een wijze les!
Groetjes peter
Luc > juli 1, 2013
Hey Peter,
Gelukkig zonder veel erg terug klaar voor het (hopelijk) aankomend beter weer.
Ik hoop dat ik mijn boot komend weekend ook nog eens kan uitlaten en gelijk voor een lange sessie.
groetjes,
Luc
Ben > juli 1, 2013
Hoi Peter,
Zo te lezen valt het gelukkig mee. Maar is de werkelijke oorzaak opgelost………..of??
Wij lezen het wel. Morgen ga ik er weer op uit en kom ik weer langs jouw boot.
Maar ik kan verwachten, dat hij nog niet recht ligt.
Vriendelijke groet,
Ben
ronny > juli 1, 2013
Hoi Peter, blijkbaar valt het allemaal wel mee, het kon beter weliswaar maar het kon ook veel erger….. maar gelukkig hebben die mannen jou verwittigd. Leuk dat bij de collega-vissers nog dat gevoel van elkaar helpen leeft. Vind ik leuk…….
Vele groeten,
Ronny
Werner R. > juli 2, 2013
Hey Peter,
Goed dat het allemaal nog mee is gevallen, net wat Ronny zegt dankzij oplettende collegavissers!
Kreeg vandaag ook nog een mailtje van mijn reisverzekering dat de schade aan de boot in Denemarken (wat ik al vermoede) niet in het pakket zat…
Weet nog steeds niet waar die motor aan kapot is gegaan maar een wijze (dure) les is het zeker ook geweest.
Kom binnenkort nog eens langs,is weer lang geleden!
Goetjes Werner.