Home Gastvissers Henry en Jack, vissen op tong

Advertenties

Beste visvrienden,

Als je zo links en rechts de verslagen leest word er overal wel ’n visje gevangen, zowel van de kant als met de boot, nou is het tijdens deze afgelopen tropische dagen wel heerlijk koel in onze kleine dorpskerk maar ik moet er niet te lang in rond blijven lopen want dan krijg ik het gevoel dat ik wijwater ga pissen!!! Dus maandagmorgen mijn misdienaar bij z’n bretels gepakt en om 7.00 uur tuften zoals altijd met de nodige humor richting de Zeeuwse kust. Aangekomen bij onze steekplek stond het water nog te hoog, helaas geen duikbrillen bij, dus gewoon efkes wachten en dat dachten meerdere mensen. Wat later stonden we met ruim 20 personen in de grote zandbak te graven op zoek naar de blijkbaar zeer gewilde zagers. Het koste wat moeite, pieren heb je zo ’n partijtje bij elkaar, maar de tong blijkt toch liever te smullen van een zagertje! Als ze dagelijks met ruim 20 man staan te graven is het natuurlijk logisch dat de zandbak op ’n gegeven moment leeg is. Nadat we toch een leuke portie aas bij elkaar hadden ging het in rap tempo naar onze vertrouwde visstek aan de waterweg. Toen we om ± 13.30 uur arriveerden was er nog geen visser te zien dus snel uitpakken en ons plekje veilig stellen. Wat later vlogen onze eerste lijnen in het water en nu was het m’n maatje die meteen bij z’n 1e worp z’n lijn helemaal aan gort had. We zagen dat zich verderop ook een visser ging installeren, het bleek een Chinees te zijn, ook nog een dorpsgenoot van mijn maatje Jack, dus meteen eventjes ’n handje schudden en gezellig wat bijkletsen. Toch was het weer mijn trouwe vriend die deze visdag het 1e Botje naar boven takelde.

Henry en Jack, vissen op tong

Terwijl hij bezig was met het onthaken, dacht gossie, nou krijgen we eindelijk ook eens viscontrole! Jack zei: “ Allee man berg je papieren maar op, de boa’s komen veel onopvallender en hebben sowieso meestal ’n kleiner bootje!!”

Even later kon ik m’n eerste tongetje op de lijst zetten, helaas niet groter dan ’n blikje bier, dus lekker terug naar z’n mama.

Met tussenpozen kregen we beiden met regelmaat ’n tikje op de top en takelden dan meestal wat ondermaatse bot op de kant.

Henry en Jack, vissen op tong

Ook de krabben waren weer in grote getale aanwezig maar ook dit keer kwamen ze doordat ze de gevlochten haaklijntjes niet zo snel door konden knippen netjes mee naar de oppervlakte.

Er waaide een stevige bries maar het was gewoon genieten met de parasols in onze rug. Onze hoop was ook nu weer in z’n geheel gericht op de avond om toch tijdens het donker een leuk maaltje tong op de kant te krijgen. Gelukkig had een vorige visser net voor neus bij m’n stekje het gras netjes weggeknipt zodat ik van deze obstakels geen last had, bij deze mijn hartelijke dank hiervoor. Toen m’n maatje een leuke aanbeet kreeg dachten we, Olee de 1E flinke tong, niets was minder waar, het bleek een mooie brasem te zijn.

De beet kwam er niet echt goed in en wat later kregen we ook nog een regenbuitje maar we hadden ons goed geïnstalleerd dus dat kon de pret niet drukken. En ja hoor, eindelijk kwam dan toch de tong en konden we samen nog een dansje maken.

Henry en Jack, vissen op tong

Net op dit moment van regelmatige aanbeten vond een kleine paling het nodig om m’n zagertje naar binnen te werken. Onvoorstelbaar wat zo’n klein mormel in eventjes tijd met je klikafhouder en een gevlochten onderlijntje kan doen, alles zat helemaal in de frot. Snel wisselen van lijn terwijl ik op m’n andere hengel weer een mooie aanbeet had, dit bleek een zeebaarsje te zijn.

Ook Jack bleef met regelmaat takelen, doubletjes met Tong en Bot waren geen uitzondering, helaas bleek veel van onze vangst ondermaats te zijn.

Ook onze vrind de vos glipte nog achter ons door met een grote bot tussen z’n kiezen, Reintje is zo mager als een lat, waarschijnlijk word al z’n proviand aan z’n jonkies gegeven? Ook deze sessie zat ik met regelmaat te knutselen met m’n haaklijntjes, als gevlochten lijn in de frut zit valt er weinig te ontknopen. An de andere kant het spaart ontzettend veel haken die anders als trofee door de krabben worden meegenomen. Het water stond helemaal laag, weinig stroming en dus zowat geen aanbeten meer en het is in het donker ook niet gemakkelijk om van ver je buit over de stenen binnen te halen. Het was tegen 1.00 uur toen we besloten om in te pakken en richting huiswaarts te tuffen. We hadden nog een leuke portie aas over en dit hebben we aan onze Chinese vrind gegeven die ons hier uiteraard zeer dankbaar voor was. Al met al toch weer een leuke en plezierige visdag met voor de pan in totaal nog 6 mooie tongen en 8 botten dus ook het thuisfront kan genieten. Om 3.00 uur arriveerden we weer moe maar voldaan op ons eigen stekje terugkijkend op een mooie dag.

Groetjes, en voor al onze visvrienden,

Goede vangst!!!! Henry

Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina

4 reacties

1. Peter(Fishguppy) > juli 15, 2017

Antwoord

Ik zei de gek, met de tuinschaar in mijn viskist!
    Vrienden, helaas blijkt de tijd van kommer en kwel aan gebroken te zijn, een maand eerder dan normaal en hopelijk komen ze in september weer in groter formaat en grotere aantallen?
    Maar natuurlijk het belangrijkste is, dat jullie er weer samen tussen uit zijn geweest en weer geschaterd hebben, van het lachen en nog veel meer, genieten toch aan de waterkant?
    De volgende beter!
    Groetjes Peter

2. Nico > juli 15, 2017

Antwoord

Hey Henry en Jack. Zoals gewoonlijk weer een prachtig verhaal met ook zeer leuke foto’s gemaakt. En wat zullen jullie twee weer enorm naar zin hebben gehad en dat is ook al veel waard.

Groetjes De Zeehondetemmer

3. Jack > juli 15, 2017

Antwoord

Hoi medevissers wat kan mijn maatje onze visdagen toch super mooi weergeven,we maken zelfs vrienden onder het aas steken.Maar al bij al hadden we ondanks dat de vis wat minder was toch weer zoals altijd een super dag het is ieder keer weer een genot om op zo,n manier aan de waterkant te vertoeven,er word gezongen en gelachen dat we soms nog niet in de gaten hebben dat onze hengels mee staan te knikken.Dit was mijn reacktie op het verhaal van mijn maatje Henry [DE PASTOOR] tot de volgende vistrip doeiiiiii Jakie.

4. Alain Tulleneers > juli 17, 2017

heey Jack & Henry
    jullie twee boeven hebben het weer netjes voor elkaar gekregen.bij nacht en ontij in de weer.Weer een mooie vismarathon op jullie palmares.groetjes Alain