Wie is Hans: Precies als ik, ook oud werknemer van Philip Morris, waar we vanaf 1979 collega’s en vis vrienden werden, wat hebben we toch veel paling gevangen in de 80er jaren, met zijn 2. In de loop der tijd zijn we van ploeg veranderd en uit elkaar gegroeid, maar in de laatste 5 a 6 jaar, doordat ik de opkomende ploeg was, zijn de contacten weer aan gedikt, de laatste jaren zijn we regelmatig met Ludo, van Northseacharters samen mee gewist en maandag 7-12, was het eindelijk zo ver, samen met mijn bootje!
Na veel gebel en mail, heb ik een kilo leeglopers kunnen bemachtigen bij het Piertje in Colijn.
Gisterenochtend om 8 uur stipt, Hans opgepikt, op een steenworp afstand van mijn huis, waar hij al jaren woont. Naar Colijn gereden en rond 9.15 zijn we aan de steiger en ik bel gelijk na het starten van de motor de sluis en dan vaar ik achteruit uit de box en dan schakel ik naar voor en hij pakt niet, godver, ik geef iets meer en hij schiet in zijn versnelling, gelukkig, we zijn weg! Dan moeten we even wachten voor de sluis en Hans maakt achter me, zijn hengels alvast in orde en dan gaat de sluis open en kunnen we. Maar weer hetzelfde, pas bij 3500 toeren schiet hij in zijn voor uit, maar ik ben Hans vergeten en hij ligt inmiddels op het dek, met een verzeerde knie en een 3 delige hengel in 4 stukken. Ik ben er kapot van, maar Hans blijft tegen me bezig, dat ik me er niets van aan moet trekken en dat ik er niets aan kan doen en hij krijgt een ugly stick braid uit mijn kajuit ter vervanging van zijn hengel voor vandaag en de hengel van Hans zal ik wel betalen, maar dat mag ik niet. Dan liggen we in de sluis, in het opkomende zonnetje, vol verwachting!
Dan gaat de sluis open en de versnelling gaat weer niet en op een gegeven moment wel, maar de motor schokt tegen de spiegel, volgens mij omdat hij telkens wel/niet de versnelling pakt en dan is inmiddels de sluis weer dicht en we praten erover wat te doen, ik vind het onverandwoord om toch te gaan en ook Hans is het hier mee eens en ik zit er ook een beetje mee in, dus sluiswachter gebeld en uitgelegd dat we achteruit de sluis door moeten, wat geen probleem voor hem is, er zijn geen boten in de buurt, dus even later liggen we weer in de sluis.
Dan belt Ludo mij en hij probeert uit te leggen, wat het kan zijn en dat er stelknoppen zitten om de versnelling af te stellen, maar we zien ze niet en we beeindigen ons gesprek, omdat de sluis open gaat en dan tegen een matige zuidenwind in naar de haven.
Dan moeten we aan de box, de boot nog draaien en na veel gekloot, lukt het dan uiteindelijk en sluiten we alles af en gaan naar de auto, waar we eerst een bakje doen. Dan overleggen we om maar even naar Zwemer Watersport in Kamperland te rijden en zo gedaan. Daar aangekomen, denkt de monteur met ons mee, maar hij weet het ook zo direct niet en zegt, dat hij wel meteen kan komen naar Neeltje jans en zo gedaan. Rond half 12 is de monteur ter plaatse en hij legt uit, wat hij denkt dat het is.
De achteruit trek je erin en de voor uit, moet je erin duwen en dat is het probleem, die zit vast geroest. Hij legt ons uit, dat we voortaan, gewoon alles na het varen moeten inspuiten met wd40 en gebeurt het nog een keer, dan moet ik hem maar even brengen, dan halen ze alles eruit en smeren alles, zodat het nooit meer gebeurt.
Om 12 uur is hij klaar en dan overleggen we, Hans moet voor 17u thuis zijn, omdat zijn kleindochter er is en zijn vrouw moet om 17u weg. We gaan toch nog even vissen tot 14.30u, zodat we zonder risico op tijd thuis zijn. We nemen afscheid van de monteur en de rekening krijg ik toegestuurd. De voor uit, doet het weer goed, alleen het neutraal punt, waarin je kan starten is verhuist en moet je even opzoeken, maar dat komt wel als ik de boot weg breng. We zijn snel de sluis door, het gas erop en 10 minuten later passeren we Ludo.
We besluiten een paar km door te varen, naar mijn eigen stekje, wat altijd garant staat voor grotere wijting en schar. We ankeren op 21 meter en liggen al snel op de laatste vloedstroming en de toppen blijven niet stil staan, Hans begint met een enkeling, maar wel een mooie.
Erg snel worden het doubletten en tripletten, waarbij er enkel af en toe ondermaatse wijting bijzit en maar 1 te kleine schar, zou later blijken!
Hans roept gelijk, dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Leuk om te horen, natuurlijk! Ik stop met foto’s te maken en ik begin in overleg met Hans, de scharren te knippen en de wijtingen van darmen te ontdoen, maar het is niet bij te houden, ik moet af en toe toch eens indraaien ook.
Inmiddels is de kentering geweest en de eb stroming komt er goed in en nu zijn het hoofdzakelijk wijtingen, niet meer altijd met 3, maar gewoon enkelingen of doubletten, met af en toe nog een schar.
Dan is het inmiddels al kwart over 2 en Hans ruimt al 1 hengel op en ik vang een dikken bot.
Volgens de een, mag je hem niet tellen als vis, volgens de ander een lekkernij en volgens weer een ander, moet je de pan weg gooien als je er een bot in bakt, ik houd het gewoon in het midden, ze zijn eetbaar, bij hoge uitzondering, als er niets anders is.
Om half 3 haal ik mijn laatste hengel op en daar zit nog een triplet grote vis aan, alleen jammer dat de foto over belicht is.
Ik zeg tegen Hans, als hij mijn ugly terug in de kajuit wil leggen, dat hij dat niet moet doen, gewoon houden zeg ik en hij is er heel blij mee, met het zoetwater hengeltje volgens oud-collega, Andries van Gorsel. Heb ik er nog 4 over, dus genoeg en voel ik me niet meer zo schuldig.
Als ik de lier in werking stel, belt Ludo, maar ik heb even geen tijd en we varen terug en onderweg, krijgen we de schrik, als we iets raken met de motor, maar alles lijkt goed en dan bel bel ik Ludo even terug en ook bij hun zijn het dikke wijtingen, maar de schar is maar minimaal. Ik zie nu al weer uit naar vrijdag!
We nemen mee, een 20 tal mooie wijtingen en 30 scharren mee, op slechts krap 2 uur vissen met 4 hengels, was gewoon top. Moeten we zeker een over doen Hans! Na de boot aangelegd te hebben, stappen we net na 15.15u in de auto en om 16.15u is Hans weer thuis. De brandstof en kosten van het aas hebben we gedeeld en ik kom er zeker niet aan te kort.
Groetjes Peter
Voor meer foto’s
Zie ook Onze Facebook Pagina
We zouden het erg op prijs stellen als u een like geeft, voor onze pagina en de verslagen, om verder te groeien in de toekomst!
Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina
Hans de Bruijn > december 8, 2015
Beste Vriend. Wat was ik blij voor jou dat de motor ter plaatse gerepareerd kon worden dat ongevalletje daar kon je helemaal niets aan doen het viel allemaal wel mee we kennen elkaar al zo lang en we weten wat we aan elkaar hebben ik was zeer verheugd dat ik met jou mee mocht gaan vissen dat we nog een paar uurtjes konden vissen was fantastisch ik heb in twee uur tijd nog nooit zo veel vis gevangen en allemaal nog maatse ook ik wil je ook nog bedanken voor de hengel klasse jongen ook het verslag deed me goed we hebben ondanks de pech toch ontzettend genoten en fantastisch weer natuurlijk Top Peter.
Groeten Hans de Bruijn
Kees Michielsen > december 8, 2015
Hallo Peter & Hans,
Gelukkig is het toch nog goed gekomen met de motor uiteindelijk. Wat een gekloot moet dat geweest zijn! Peter, ik kan me erg goed voorstellen hoe jij je gevoeld moet hebben! Dat spul moet gewoon werken!
Wel erg goed gevangen in een paar uurtjes tijd!!
Groeten,
Kees.
patrick > december 8, 2015
hoi peter/hans
dat is een spijtige zaak met moter dat kan de allerbeste overkomen maar gelukkig was het snel opgelost en dat het geen zware kosten zijn en uiteindelijk heb je nog kunnen gaan vissen dan was er nog ontspanning na de spanningen van de ochtend en nog goed gevangen ook met hans heb ik ook al kennis mogen maken bij ludo en is zeker een symphatieke kerel en ook goede visser ik wens je vrijdag succes toe
groetjes patrick
Ludo Theunis > december 8, 2015
Dag Peter,
Dat ik toch niet ver mis was wat er aan de motor was. Ken dat probleem. Kan dat niet zien of voelen van op afstand wat het juist was. Als je achteruit tot bij mij gekomen was had ik dat ook kunnen maken.
Het is moeilijk voor mij om met een volle boot op afhuur even te komen kijken als je echt in nood ben kan kom ik onmiddellijk.
De vangsten bij ons waren ook weer zeer goed.
Groeten,
Ludo
jack > december 8, 2015
ha Peter en Hans dat was een dag met hindernissen zeg maar uiteindelijk toch alles goed gekomen en dan komen de doordouwers he toch nog bakken met vis ik geloof dat WD40 nu in de aanbieding is bij de aldi sla maar een voorraad in tot ziens vrienden
gr jack
Nico > december 8, 2015
Hallo Peter en Hans. Zal je net zien ga je weg samen om te vissen krijg jullie twee dit op je dak. Maar toch blij dat het heuvel is opgelost door een monteur en zo dat jullie samen toch een paar uurtjes hebben kunnen vissen. Dan ook vele vissen vangen en dat Peter je een andere hengel heeft aan geboden mooi van Hem.Leuke foto”s en natuurlijk ook van het verslag.
Groetjes De Zeehondentemmer
jan > december 8, 2015
prettige dag : peter en hans.
ik zag het goed dat je wat pech had maar dat het nu opgelost is en dat je toch nog wat gevangen heeft nu de motor weer doet van de boot net als de molen goed onderhoud heeft af en toe nodig maar hengels stukmaar gelukkig nog in voorraad nu veel plezier gr de strandjutter ..
Henry > december 8, 2015
Hoi Peter en Hans,
Ondanks de slechte start van jullie geplande visdag zijn jullie er toch maar weer in geslaagd om er een leuk hengeldagje van te maken. Peter, als oudcollega en vriend heb je het probleem met de hengel van Hans op een perfecte en goede manier opgelost, dit laat duidelijk zien dat je hart op de goede plaats zit. Als jullie daarna samen in zo’n korte tijd ook nog eens zo’n geweldig partijtje vissen naar de oppervlakte trekken is dat een teken dat dit jullie ook van harte gegund is. Ook nu is het weer genieten van jullie verslag met bijpassende mooie foto’s.
Groetjes, Henry
Peter(Fishguppy) > december 9, 2015
Bedankt voor de hartverwarmende reacties, van jullie.
Gr Peter
Zeevisser > december 11, 2015
Mercury…………
Peter(Fishguppy) > december 12, 2015
Heb 10 jaar gerammeld met een mercury, nooit meer! Beste motor die er is, E-tec Evinrude!
Als je het trouwens goed leest, heeft dit helemaal niets met het motor type te maken, maar gewoon, ivm te weinig gebruik!
Gr
joost de dreu > december 13, 2015
hey peter,
dat ziet er weer goed uit ondanks de pech.
wat opvalt is dat de wijting dit jaar groter en dikker is als andere jaren. is dat op de boot ook zo?
gr. joost
Peter(Fishguppy) > december 13, 2015
Hey Joost, ik heb dit jaar nog geen wijting gevangen of zien vangen, van 40 cm of meer, wat op deze stek altijd mogelijk is, maar ze houden nu op bij 35 cm, maar idd, ze zijn ontieglijk dik!
Maar vanaf de kant zijn we het natuurlijk niet meer gewend, zulke dikzakken!
Groetjes Peter