Home Zeevissen in Denemarken en buitenland Visvakantie Langeland(Lohals), met Frank

Visvakantie Langeland(Lohals), met Frank

Advertenties

Beste visvrienden, kort na onze vakantie, samen met Frank, in mei, met een wat tegenvallend resultaat wat formaat betrof, al snel besloten om het rond september nog eens over te doen, omdat er dan volgens de resultaten uit het verleden, veel mooie vissen rond zwemmen, actief zoekend naar aas, niet vooraf wetend dat de natuur/klimaat roet in het eten zou gooien. Bij thuiskomst had ik al snel een mooi huis geboekt, bij Baeltferie met boot, een Smartliner 19 Cuddy en Frank wilde graag mee, dus weer zin in!

Vooraf soms contact gehad met vriend Kees, van Zeevissen in Langenland , onder andere over de Deense botlepel en ik werd dan ook spontaan uitgenodigd op de koffie om wat lepels te komen halen, gratis voor vrienden, kreeg ik te horen, waarvoor dank! Omdat ik wist dat Kees en Ingrid een stuk bloedworst en droge worst wel konden waarderen, een bezoekje gebracht aan Ron Tak, de bekendste slagerij van de Zuid-West Hoek en de Brabantse Wal, Partyservice/slagerij RonTak

Op een donderdagochtend richting Rijen gereden, op de koffie, wat heel gezellig was en de afspraken werden gemaakt, om tijdens onze week, Kees zou aan Spodsbjerg zijn, een keer bij hem in te stappen en ik kreeg een zak met zelf gecoate lepels en wat ongecoate, waarvoor dank! Ook een voorbeeldlijntje om driftend of slepend te vissen, wat we na konden maken. Helaas kreeg Kees slecht nieuws waardoor hij niet naar Langeland kon, we leven met jullie mee Kees en Ingrid en hopen op een meer dan goede afloop, dat verdienen jullie gewoon!

Ruim een week van te voor Steekzagers en zout aas besteld bij Frank van Lobbezoo-Zeeaas en kweekzagers bij Dixhoorn bootverhuur en zeeaas en later zou blijken dat de kwekerij van Topsy Bait gesloten werd vanwege de warmte, wat ieder jaar wel een keer gebeurt, dus geen kweek en Frank en ik besloten om donderdag voor vertrek een keer zelf de riek ter hand te nemen.

Donderdagochtend  9.15u laagwater en de temperatuur zou oplopen tot ruim 32 graden, dus om 7u al doorgereden, zodat we het zweet konden beperken en we hadden van 8 tot 9 gestoken, om de beurt steken en rijven, wat fantastisch werkte, volop Leeglopers, mooi van formaat!

Daarna gelijk naar Frank Lobbezoo zijn boot gereden, om het bestelde aas op te halen, steekzagers en 7 bakjes gezouten aas en daarna na een gezellig praatje weer naar huis gereden.

De dag voor vertrek, de zagers en leeglopers gedroogd in theedoeken en daarna de leeglopers in krantjes en zagers in de turf, niet teveel in een bakje, zodat ze lekker lang goed blijven.

Zaterdag ochtend 27-08 om 3.30u is Frank bij mij, klaar voor vertrek en vanwege de vakantiedrukte, een iet of wat oponthoud, maar dat mag nauwelijks gemeld worden, alleen voor de Deense grens, staan we 3 km in de wacht, maar ook die zijn snel voorbij, als je de truckers volgt. Verder verliep de reis voorspoedig en erg gezellig, zoals altijd.

We zijn na enkele stops om 13u bij Baeltferie en na de incheck en een gezellig praatje, kunnen we richting onze boot, waar Kjerstin alles piekfijn uitlegt en dan krijgen we meteen de sleutel van het huis, waar intrekken iets na 14u.

We genieten nog even in het zonnetje, nemen wat koele versnaperingen en Frank begint aan het voorbeeld van Kees, wat onderlijnen te knopen.

Er moet ook “getoutert” worden.

In de avond maakt mijn persoonlijk Chefkok een maaltijd van hachee en rode kool en aardappels, wat echt lekker was, chapeau makker!

We hadden van Kjerstin gehoord dat we op zondag niet te vroeg moesten vetrekken, omdat na 9u de noorden wind zou afnemen en dan zou het te doen zijn, we hadden ook vernomen dat het vissen heel moeilijk was, watertemperatuur boven de 20 graden, te weinig zuurstof in het water, de grote vissen liggen stil op de boden en je moet er maar toevallig met je aas in de buurt komen om er een te vangen, kleine vis heeft er minder last van. In de nacht droom ik van de grote platvissen die we gaan vangen en ook hoor ik in mijn dromen voeten lopen op het dak, met snerpende geluiden.

Zondag 28-08, dag 2:

Als we uit bed zijn om 8.30u, ontbijten we uitgebreid en als ik dan naar buiten ga, schrik ik toch wel een beetje, voetsporen tegen het houten dak???

Zouden kabouters dan toch bestaan? Of zijn de trollen verhuist van Noorwegen naar Denemarken?

We hebben er verder niet lang bij stilgestaan en bereiden alles voor om te gaan vissen, een flink pak boterhammen, zagers, leeglopers en zout aas in het koeltasje en om 10u zijn we in de haven en we maken eerst 2 hengels per persoon klaar, met lijnen om te driften, met de toch nog redelijke Noorden wind met redelijke golven.

Wanneer we op de plaats van bestemming zijn na 10 minuten varen, gaat het aas eraan en driften we een langere periode, met combinatie van aas en makreelonderlijn en het enige wat Frank vangt is een scharretje en ik vang niets, dus op anker, een meter of 14 diep, tegen de plaat voor Lohals en waarachtig, ik heb juist ingeworpen en we zien uitbundige aanbeten op mijn hengel en na een tijdje besloten om toch eens te kijken! Het voelt goed aan en ik vang een doublet maatse vis, schar van 28 cm en een botje van 25,5 cm en we zijn gematigd positief hierover.

Frank vangt enkele mini wijtinkjes.

Ik krijg weer prachtige aanbeten op de andere hengel, aan de korte gevlochten haaklijntjes op de toverstokjes, wat een gulletje brengt, net onder de maat.

We wisselen regelmatig van onderlijntjes en aan de botlepel vang ik ook nog een bot.

Deze dag was het echt bakken in de zon, uit de wind, niet normaal, we voelden ons zelf net een paar gekookte garnalen en geen zonnebrand middel mee aan boord genomen.

We besluiten na de middag nog eens te driften, een hengel met weegschaal en een voor de makreel en na 2 uur driften geven we het op, nada niks! We besluiten om naar de haven te varen en in het huisje wat koels te nemen!

Voor de avond maken we frites, met ragout, wat mijn makker weer heerlijk doet!

Morgen geeft hij Noordwesten wind, iets te hard voor ons om te vissen, dus in de avond maken we het laat, met iets teveel gele rakkers met schuim en morgen proberen we uit te slapen.

Maandag 29-08, dag 3:

We maken er een rustdag van, lekker rustig ontbijten, een beetje toeren over het eiland en we gaan kijken op wat Zeeforel stekken van Frank, waar ook echt veel schuimkoppen op het water staan en we zien een hele grote roofvogel en weten niet of het een Zeearend is of een Visarend, hij is te groot voor een buizerd.

Verder buiken we wat uit, in het zonnetje, uit de wind, echt genieten!

Zo komen we de dag door en de vooruitzichten voor de rest van de week zijn redelijk!

Dinsdag 30-08, dag 4:

Na ons ontbijt, pakken we alles weer in om te gaan vissen en deze maal vergeten we onze  zonnecrème niet!

Het gaat weer warm worden, maar als we de pieren van de haven hebben verlaten gaan toch de dikkere jassen weer aan, wat een koude wind! We driften wat af, zonder een vis, we gaan ook veel te snel, dus weer ankeren, ditmaal op 15,8 meter diepte en eigen lijk zitten we gelijk in de vis, maar het formaat, grr.

Al snel is het te warm in de zon en gaan de jassen weer uit. We zien de boten die wel driften, te snel voorbij komen, zo valt echt niet te vissen, klote Noorden wind, die vangen helemaal niets, wij nog iets, al zijn ze allemaal te klein.

De leeglopers zijn inmiddels 6 dagen geleden gestoken en zijn nog redelijk in topvorm, zoals ook de zagers, daar ligt het allemaal niet aan!

Inmiddels zijn we na een nieuwe drift, op 14 meter geankerd en vangen ook hier, vooral minigulletjes van wel een 10 cm groot, Frank vangt ze zelfs in doublet en triplet, gelukkig gaan de meesten ongehavend terug en duiken gelijk naar de diepte, ook minischarretjes zijn van de partij.

We hebben vandaag een uur of 5,5 zitten bakken en na 15u houden we het weer voor gezien, zonder maat vis, dit word je gauw beu, het is leuk om de beten te zien, maar zo warm op de boot!

We hebben het in en om ons huis ook wel naar ons zin, maar toch begint er bij ons beiden, zou achteraf blijken, iets te knagen!

Woensdag 31-08, dag 5:

Als we opstaan en aan het ontbijt zitten, beginnen we beiden te praten over hoe slecht het vissen is en of het iets brengt om te blijven en dan zeg ik tegen Frank, dat hij mag beslissen of we naar huis rijden en we besluiten om niet meer te gaan vissen, maar nog een laatste dag hier te blijven en in de aankomende nacht naar huis te rijden, daar kunnen we ook in de zon zitten.

Met deze wind is het haast onmogelijk om aan de andere kant van het eiland te komen, waar de wrakken liggen en dieper water bereikbaar is en voor de haven heb je maar maximaal 13 tot 16 meter en dat waarschijnlijk te weinig met de warmte.

We gaan naar de boot, halen de tank eruit en poetsen de boot, even benzine tanken en de tank terug in de boot en dan nog een bezoekje aan de plaatselijke super, voor haring in saus voor Frank.

Nog wat gekkigheid bij het huis.

We hebben de rest van de dag gespendeerd aan opruimen van onze spullen, de auto laden, etc….

Om 9u gaan we slapen en de wekker staat op 02.30u en we zijn al voor het alarm uit bed en na de laatste inspectie, poetsen hoeven we niet, voor betaald, dus rond 3u, iets later, stappen we in de Volvo en Frank levert mij weer veilig thuis af, om 12.30u, na een gezellige tour, met al plannen voor de volgende maal, wat kantvissen aan Nyborg zal worden en dat bootvissen komt ook nog wel en we zijn beiden tot de conclusie gekomen, dat we alweer veel te veel zooi bij hadden om te vissen, zoals we daar iedere maal weer intrappen, je hebt bijna niets nodig en altijd bang dat je iets te kort hebt!

De zagers die over waren, heb ik meegenomen, dus wie weet? Het zoute aas blijft onbeperkt goed en de leeglopers waren mooi op.

Voor dit najaar wacht ik het weer af en is dit goed, zal ik samen met mijn vrouw nog een vakantie tussen Nyborg en Svendborg, last minute boeken, ff afwachten?

Zo’n makker als Frank wens ik een ieder toe!

Groetjes Peter(Fishguppy)

Blijf op de hoogte en like ook onze facebook pagina

10 reacties

1. Nico > september 3, 2022

Antwoord

Hoi Peter en Frank. Jammer dat er veel kleine vissen gevangen werd. Maar dat mocht de pret voor jullie beide niet drukken. In ieder geval Peter heb Jij er een schitterend verslag met ook mooie foto’s genomen. Van jullie vissessie en hopelijk de volgende keer heel veel grote vissen na de kant dan.

Groetjes. Nico

2. Frank > september 3, 2022

Hoi Peter,
    Weer mooi verslag makker.
    Het weer en gezelschap was prima maar zo als je schrijft het water te warm.
    Het blijft vissen en soms vang je aan een kale haak nog vis. Helaas deze trip niet. De juffrouw van bootjes had al direct gezegd dat het niet best was met de vangsten. Kan alleen maar beter zijn de volgende keer.
    Ook jammer dat Kees er niet was en ik wens hem beterschap via deze weg.
    Groetjes Frank

3. ies > september 3, 2022

Antwoord

Oei Peter en Frank, dat is een tegenvaller. Weliswaar prachtig weer, maar te harde wind en te kleine vis daar ga je toch niet voor. Aan het verslag ligt het niet, dat ziet er top uit, maar een vriezertje maatvis had toch wat leuker geweest. veel vitamine D opgedaan maar ja dat kan in Nederland ook. Toch blijft het vreemd de zoute vis doet niet veel, terwijl je op het zoete gewoon je vis kan pakken, maar ja, volgende maal misschien een last minute reis boeken aan de hand van de weerkaarten. Mocht je het overgebleven aas gaan opmaken dan wens ik je rammelende toppen en een bak maat vis.
    Groetjes Ies

4. Gino > september 3, 2022

Hoi Peter en Frank,
    Wat zal ik ervan zeggen…?
    Het weer kan je niet bij bestellen dit is altijd afwachten. Toch jammert dat je dan de reis moet maken om na enkele dagen terug te keren.
    Het is natuurlijk al heel lang heet…dus het water is flink opgewarmd. Gelukkig is het nog droog gebleven als dat er dan ook nog bijzit is het helemaal kl….
    Toch een mooi verslag met foto’s.
    Succes bij de volgende
    Grtjs Gino

5. Jack jozen > september 3, 2022

Hallo Peter en Frank
    Zo zie je maar het is en blijft vissen maar het was jullie niet gegunt om deze reis de pan vol te krijgen maar zo met zun tween kun je de week toch met plezier uit zingen en aan de foto,s te zien is dat ook wel gelukt. Hopelijk maakt de vogende trip weer alles goed en word de pan gevuld dan maar met die lekkere Bot Ha.
    Heel veul groetjes Jack.

6. Stefan Groenheide > september 3, 2022

Antwoord

Hoi Peter en Frank, jullie hebben een heerlijke vakantie gehad samen alleen de vangsten waren erg teleurstellend, we hebben een erg warme zomer en dat heeft zijn invloed overduidelijk. Goede tijden zullen ook heus weer komen, wellicht al deze herfst, laten we het hopen. Het is in ieder geval een mooi verslag geworden!
    Groeten, Stefan

7. Glenn > september 3, 2022

Antwoord

Mooi verslag!! En toch lijkt het erop dat ook in andere wateren(flink naar het noorden)ook minder aan het worden is. Ben zeker er mee eens dat het weer ook heel erg bepalend is veel succes voor de volgende sessie

8. Henry > september 3, 2022

Hey Peter en Frank,
    Een voorspoedige reis, ‘n mooi huisje, ‘n snelle boot, prachtig aas, uitstekend weer en dan………net als in ons eigen kikkerlandje 🐟🐟jes van het postzegelformaat 😨 Zoals we op bijgaande toto’s te zien is hebben jullie als hechte vismakkers ondanks de bedroevende vangst toch weer de nodige lol gehad👍Met ‘n goeie kok, een volleerde Belgische pattaten bakker en de bijbehorende koele pintjes kan dit eigenlijk ook niet mis gaan. Hopelijk kun je met de overgebleven zagers nog ‘n Hollandse scheefsmoel aan de haak slaan.
    Groetjes, Henry

9. Eldert > september 3, 2022

Ha Peter
    Een ding is zeker ….. een goeie vakantie met mooi weer heb je in ieder geval gehad. Dat de maatse vis niet wilde meewerken daar kan niemand wat aan doen. Aan je spullen aas inzet zal het zeker niet hebben gelegen. Voor de volgende ronde ieder geval veel succes gewenst . Er zal vast wel ergens een tong op je liggen te wachten .
    Groet Eldert

10. Peter(fishguppy) > september 4, 2022

Antwoord

Allen dank voor de leuke reacties!